Op woensdag 21 en donderdag 22 juni 2017 zakte Coldplay met telkens zo’n 50.000 fans per avond af naar het Koning Boudewijnstadion in Brussel voor 2 concerten. Twee avonden met een uitverkocht stadion, de instroom van de bezoekers die grotendeels samenviel met de avondspits en een verminderde parkeercapaciteit op parking C door de bouw van het Eurostadion zorgden voor een mobiliteitsuitdaging om u tegen te zeggen. 

Om iedereen op tijd in het Koning Boudewijnstadion te krijgen, werkte Scelta Mobility een mobiliteitsplan uit dat rustte op 3 pijlers: het aanbieden van alternatieven voor de auto, de parkeercapaciteit uitbreiden en de parkeervraag laten afnemen.

Alternatieven voor de auto:

  • Nachttreinen naar Oostende, Roeselare, Genk, Antwerpen, Lokeren en Mol aan de voordelige prijs van 10€ heen en terug (incl. metroticket)
  • Uitbreiding van het metro- en tramaanbod voor en na het concert
  • Aanbod van Park & Bike mogelijkheden in combinatie met een bewaakte fietsenstalling aan het stadion

Uitbreiden parkeercapaciteit:

  • Naast de parkings van Brussels Expo, konden bezoekers ook kiezen voor een parking op afstand.

Parkeervraag beïnvloeden:

  • Uitgebreide communicatie over bereikbaarheid van het stadion waarbij sterk aangeraden werd om openbaar vervoer of fiets te gebruiken.
  • Door de prijszetting van de parkings rond het Koning Boudewijnstadion en een goedkoop treinticket, was het voor heel wat bezoekers goedkoper om met het openbaar vervoer naar het concert te komen dan met de auto.
  • Carpool aanbieden via Eventpool

De doorgedreven mobiliteitsaanpak en een goede samenwerking met de organisator en de politie hebben ervoor gezorgd dat een verkeerschaos uitbleef. Heel wat bezoekers hebben hun verplaatsingsgedrag aangepast waardoor iedereen op tijd het stadion kon bereiken. Een nooit eerder gezien aantal bezoekers kwam met de fiets naar het stadion. De bewaakte fietsenstalling stond bomvol en overal rond het stadion waren fietsen geparkeerd. Per avond telden we 1200 tot 1500 fietsers. Ook het extra aanbod aan openbaar vervoer bleek een succes. Alle nachttreinen waren uitverkocht en de MIVB vervoerde heel wat meer reizigers dan bij andere evenementen op dezelfde locatie. De bijkomende parkeerplaatsen werden in voorverkoop aangeboden. Bezoekers konden op voorhand hun parkeerplaats reserveren. Op die manier werd het zoekverkeer rond het stadion beperkt. Alle bijkomende parkings waren vooraf uitverkocht. Dit zorgde voor een betere spreiding van het verkeer, minder files bij aankomst en vertrek en een lagere verkeersdruk rond de Heizelsite.

Het werden bijgevolg 2 concertdagen waarop niet het verkeer maar enkel de zon voor oververhitting zorgde!

Abonneer op onze nieuwsbrief

We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.