Op maandag 6 juli 2015 was de Antwerpse binnenstad het decor voor de start van de derde etappe in de Tour de France. De Tourstart viel samen met het begin van de zomerkoopjes, de Sinksenfoor en de sluiting van de camping van Summerfestival in Antwerpen. 

Om Antwerpen optimaal bereikbaar te houden en de impact van al deze activiteiten op de stad te beperken, werd er een mobiliteitsplan opgesteld. Communicatie en openbaar vervoer waren de belangrijkste pijlers in de aanpak. Bewoners, bedrijven, ziekenhuizen de luchthaven, taxibedrijven, bezoekers van de stad... elke doelgroep kreeg informatie op maat. Waar nodig werd ook bijkomende signalisatie voorzien om weggebruikers wegwijs te maken in de gewijzigde situatie.

Voor wie met het openbaar vervoer naar Antwerpen kwam, werd de gele loper uitgerold. De startzone aan de Scheldekaaien was bereikbaar vanaf het Centraal Station via de Tourpromenade over de De Keyserlei en de Meir. De NMBS bood een goedkoop Tourticket aan en op verschillende locaties was animatie voorzien. Op die manier werd een overbelasting van het premetronet tussen het Centraal Station en de Groenplaats vermeden. De Lijn moest immers noodgedwongen de dienstverlening aanpassen omdat het parcours van de Tour de France ook een aantal tram- en buslijnen doorkruiste.

Automobilisten konden terecht op een van de Park & Rides rond de stad. Van daaruit konden ze met het openbaar vervoer of met de fiets het centrum bereiken. Vooral de gekende Park & Rides werden druk bezocht.  

De start van de Tour zorgde op 6 juli voor een moeilijke verkeerssituatie in Antwerpen. Door een geslaagde communicatiecampagne, een uitgebreid pakket aan bereikbaarheids- en verkeersmaatregelen, verkeersmonitoring ter plaatse en een goede samenwerking tussen alle mobiliteitspartners is de impact op de stad echter beperkt gebleven.  

Abonneer op onze nieuwsbrief

We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze activiteiten en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.