1.   Te laat aan mobiliteit denken

“Volgende maand organiseren we een evenement. Alles is klaar, we hebben alleen nog een mobiliteitsplan nodig.”

Evenementenmobiliteit begint bij een goede locatiekeuze. Als het verzamelpunt voor je wandeldag een snelwegparking is, dan is de kans klein dat er deelnemers met de fiets of het openbaar vervoer zullen komen. Spreek je daarentegen af aan het station of op een locatie die dicht bij de woonplaats van de deelnemers ligt, dan is de kans veel groter dat deelnemers de auto thuislaten. De fundamenten van het mobiliteitsplan worden gelegd van bij de allereerste plannen. 

Mobiliteit zit ook verweven in heel wat aspecten van de voorbereiding. De communicatie naar de bezoekers speelt een belangrijke rol. Bereikbaarheid is immers een van de factoren die zullen bepalen of potentiële bezoekers kiezen voor jouw evenement. 

 

2.   Mobiliteit verengen tot parkings en verkeer

“We hebben al een mobiliteitsplan (*opent een gemeentekaart*). Dit is het evenemententerrein en hier liggen de parkings.”

Evenementenmobiliteit draait om verplaatsingsgedrag. Dat gedrag kan in grote mate beïnvloed worden. Met de juiste maatregelen kan een bezoeker overtuigd worden om zijn verplaatsingsgedrag aan te passen. Bij evenementen die inzetten op fietsinfrastructuur en fietsbereikbaarheid merken we een opvallende stijging van het aantal fietsende bezoekers. Zo zagen Graspop en de festivals in Werchter hun fietsersaantallen significant stijgen door o.a. het aanbieden van fietskaartjes, bewaakte fietsenstallingen, park & bike, incentives voor fietsers… Door in te spelen op het verplaatsingsgedrag, kan de nood aan verkeersmaatregelen en parkeervoorzieningen drastisch verminderd worden. 

 

3.   Mobiliteit aan anderen overlaten

“Als organisator zijn we niet met mobiliteit bezig. Dat laten we over aan de politie en de gemeente.”

In het mobiliteitsverhaal zijn er verschillende actoren die elk hun specifieke rol spelen. De organisator weet vaak heel precies wie zijn bezoekers zijn, waar ze vandaan komen. Het is ook de organisator die communiceert met zijn bezoekers. Communicatie speelt een cruciale rol bij de mobiliteitsaanpak voor evenementen. Welke informatie ga ik wel/niet verspreiden. Zo kiest Tomorrowland ervoor om geen informatie te verspreiden over de ligging van de parkings. Bezoekers wordt aangeraden om de (dynamische) bewegwijzering te volgen naar de dichtstbijzijnde vrije parkeerplaats. Er worden immers verschillende kleinere parkings gebruikt. Van zodra een parking volzet is, wordt het verkeer doorverwezen naar een andere parking. Of wat dacht u van “Een concert in de AB begint bij de MIVB” in de reclamespots voor concerten in de AB in Brussel?

 

4.   De oplossing bepaalt het plan

“We hebben nog geen mobiliteitsplan, maar we gaan nachttreinen inleggen.”

Een mobiliteitsaanpak op maat start met een mobiliteitsanalyse. De specifieke kenmerken van het evenement (aantal bezoekers, begin- en einduur, piekmomenten…), de locatie (bereikbaarheid, aanwezige voorzieningen…) en de bezoekers (leeftijd, verplaatsingsgedrag…) bepalen immers in grote mate welke maatregelen van toepassing zijn. Bij een evenement in de stad dat eindigt na de reguliere dienstregeling van het openbaar vervoer, kunnen taxi’s een rol spelen. Bij een zeer jong publiek zullen ouders vaak hun kinderen afzetten en ophalen en is een voldoende grote kiss & ride-zone aangewezen. Passe-partoutoplossingen voor evenementenmobiliteit bestaan niet. 

  

5.   De buren vergeten

We moeten verhuizen met ons evenement. Er waren te veel klachten over verkeersoverlast en wildparkeren.” 

Bij de aanpak van evenementenmobiliteit zijn er 2 belangrijke doelgroepen: de bezoekers en de omwonenden. Niet enkel de bereikbaarheid van het evenement is belangrijk, ook de omliggende bestemmingen (winkels, ziekenhuizen of andere (openbare) plaatsen) moeten bereikbaar blijven. De parkeerdruk moet onder controle blijven en leefbaarheid en verkeersveiligheid zijn belangrijke aandachtspunten. Een vrije doorgang voor veiligheids- en hulpdiensten is noodzakelijk op elk moment.

 

Dit artikel verscheen in de Mobiliteitsbrief 198 (april 2019) van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De overige artikels vindt u via deze link

Abonneer op onze nieuwsbrief

We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.