Werken voor evenementen is vaak werken onder grote druk. Tijdsdruk, heel wat onbekende parameters, onverwachte omstandigheden zoals een staking, het weer dat roet in het eten gooit enz. Maar evenementen bieden een ideaal kader om mobiliteitsoplossingen uit te testen. Vaak kan er on the spot nog bijgestuurd worden en op een korte tijdspanne kan je een schat aan mobiliteitsdata verzamelen.  Dat zijn omstandigheden die het voor Scelta Mobility als mobiliteitsbureau interessant maken om mee te werken tijdens evenementen. De ervaring on the field helpt ons om in alle omstandigheden oplossingen aan te bieden waarvan we weten dat ze in de praktijk werken en het gewenste resultaat opleveren omdat we ze uitgetest hebben. Of het dan gaat om een mobiliteitsproject voor een stad, gemeente, bedrijf of een andere evenement. 

Van 19 december tot en met 24 december vond er opnieuw een editie van De Warmste Week plaats. Het Warmste Huis stond in het stadspark van Hasselt. Er werd dagelijks radio gemaakt en er vonden elke avond concerten plaats met grote namen als Bazart, Bart Peeters, Goldband of Oscar and the Wolf. 

Scelta Mobility is al jaren de mobiliteitspartner van De Warmste Week en verhuisde mee van Boom naar Wachtebeke, Kortrijk en nu naar Hasselt. Op basis van de mobiliteitsdata van de voorbije jaren, werkten we samen met de mobiliteitsdienst van de stad een aanpak op maat uit. Dat werd in dit geval een aanpak op maat van De Warmste Week, op maat van de stad en op maat van de locatie in de stad. De locatie zorgde immers voor een aantal bijzondere uitdagingen dit jaar. 

Het evenemententerrein grensde aan het Jessaziekenhuis, het woonzorgcentrum Hoge Vijf  en het Cultuurcentrum Hasselt. Maar ook Knst, het stedelijk conservatorium voor muziek, woord en dans, een campus van de PXL Hogeschool en een bedrijvencluster bevonden zich in dezelfde straat. 

Naast een aantal communicatietools zoals aangepaste mulitmodale bereikbaarheidsinformatie en bereikbaarheidskaartjes ontvingen de omliggende bestemmingen ook gepersonaliseerde navigatielinks die bezoekers feilloos naar hun parking of de ingang leidden, rekening houdend met de tijdelijke verkeersmaatregelen rond het evenement. 

Bezoekers konden gebruik maken van een grote fietsenstalling voor de deur. Daar stonden dagelijks een 1000-tal fietsen gestald. Wie met de auto kwam, kon terecht op een randparking buiten het centrum. Op die manier bleef de impact van het evenement op het verkeer in het centrum beperkt. De formule werd duidelijk gesmaakt door de bezoekers. Op het piemoment konden we op de randparking 1380 voertuigen opvangen. Als al deze auto’s naar het stadscentrum zouden rijden, zou de parkeerdruk zeer hoog zijn en zouden er problemen ontstaan met foutparkeren en overvolle parkings en parkeergarages. 

Dat de park & ride een succes was, is ook het stadsbestuur opgevallen. De stad bekijkt de mogelijkheid om de park & ride een permanent karakter te geven. Aan ruimte is er alvast geen gebrek. Maar het succes van de Park & Ride zat hem vooral in een gerichte communicatie met een duidelijke boodschap, een hoogwaardige verbinding met het stadscentrum en een duidelijke meerwaarde t.o.v. parkeren in het centrum: verzekerde beschikbaarheid t.o.v. volle centrumparkings, gratis parkeren t.o.v. betalend parkeren in het centrum,…

Beeldmateriaal: (c) VRT en Het Nieuwsblad

Abonneer op onze nieuwsbrief

We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.