5 tips om alles uit navigatietools te halen
Bij de contactinformatie op de website van elk bedrijf, elke gemeente, elk evenement en zowat elke bestemming is bereikbaarheidsinformatie te vinden. Soms heel summier: enkel het adres of een kaartje, soms uitgebreider. Multimodale bereikbaarheidsinformatie op uw website is hoe dan ook een noodzaak. Welke bus- of tramhalte ligt het dichtst bij? Waar vinden fietsers een fietsenstalling, waar is de dichtstbijzijnde parking… het is onmisbare informatie voor elke bezoeker.
Maar uit eigen onderzoek weten we dat slechts 25 à 30% van de bezoekers op zoek gaat naar bereikbaarheidsinformatie op de website van hun bestemming. Hoe vinden de overige 75% de weg naar u? Er zijn ongetwijfeld een aantal gewoontebezoekers die u “met de ogen dicht” weten te vinden. De meeste andere bezoekers zoeken informatie via bestaande routeplanners, zoals die van de NMBS of De Lijn. Wie voor een navigatietool kiest, komt terecht bij Waze, Google Maps, Maps.me, RouteYou, TomTom,… Deze tools bepalen in grote mate het reisgedrag van uw bezoekers. Het is dus van het grootste belang dat ze de correcte informatie kunnen vinden. En daar heeft u zelf de hand in! We geven u een overzicht van de belangrijkste toepassingen van navigatieapps aan de hand van 5 tips.
Heel wat bestemmingen beperken de bereikbaarheidsinformatie tot een plug-in van Google Maps op hun website. Dat is een interessante optie. De gebruiker vindt op die manier makkelijk een route op maat naar uw locatie. Google Maps maakt het bovendien ook mogelijk om een reisweg voor fietsers of met het openbaar vervoer op te zoeken. Maar is deze informatie altijd de juiste? Voor bestemmingen in de stad die niet over een eigen parking beschikken, kan het handiger zijn om voor automobilisten een reisweg naar de dichtstbijzijnde parking te geven. Fietsers en voetgangers kunnen misschien gebruik maken van bijkomende ingangen om over de site hun bestemming op een veilige manier te bereiken...
Wanneer bezoekers zich op weg begeven met de informatie die ze over u op het internet vinden, dan is het belangrijk dat die informatie ook correct is. Heeft u zelf al eens de test gedaan? Tik de naam van uw bestemming (bedrijf, school, evenement…) in op een van de navigatie-apps en ga na waar u heen geleid wordt. Is dit de locatie waar u bezoekers wil ontvangen? Het kan aangewezen zijn om die informatie aan te passen zodat uw bezoekers makkelijker de weg vinden.
Wanneer de verkeerssituatie in de buurt van uw bestemming wijzigt, is het belangrijk dat dit zo snel mogelijk ook weergegeven wordt in de navigatietools. De verkeerssituatie kan wijzigen omwille van een tijdelijke situatie zoals wegenwerken, een spooroverweg die lange tijd onderbroken is… In een minder hinder aanpak bij wegenwerken, zijn navigatieapps een onmisbare tool.
Maar wijzigingen kunnen ook permanent zijn zoals een nieuwe weg die aangelegd wordt, een nieuw circulatieplan in de gemeente, een straat waar eenrichtingsverkeer ingevoerd wordt… Wanneer deze informatie niet correct wordt weergegeven in de routeplanners kan dit tot gevaarlijke situaties leiden.
Het gebruik van navigatietools eindigt niet bij de navigatie. Voor wegbeheerders of voor verantwoordelijken van een bestemming, bieden een aantal navigatietools interessante features.
U kunt zelf de bestemming bestemming bepalen en deze bezorgen aan uw bezoekers in de vorm van een QR-code of een gepersonaliseerde link. Op die manier kunt u bepaalde doelgroepen zoals leveranciers, (nieuwe) werknemers, VIPs, een andere bestemming geven dan uw overige bezoekers. Dit kan helpen om stromen te spreiden en bottlenecks te voorkomen. U zorgt zo voor een veiligere omgeving, een betere doorstroming en minder hinder voor uw buren en andere weggebruikers.
Last but not least bieden navigatietools de mogelijkheid om informatie te verzamelen over het verplaatsingsgedrag van onze bezoekers. U krijgt inzicht in de herkomst van uw bezoekers, de reistijd, gemiddelde afstand, en het totaal aantal gebruikers. Deze informatie kan helpen om gerichtere communicatiecampagnes op te zetten, uw marketingstrategie op punt te stellen,…
Navigatietools maken al een aantal jaren deel uit van de totaalaanpak van Scelta Mobility. Door ze efficiënt te gebruiken, kunnen we het gebruik van bv. bewegwijzering of communicatie beperken. In 2019 integreerden we navigatietoepassingen in meer dan 20 projecten met een verschillend karakter en omvang. Zowel steden en bedrijven als festivals en sportwedstrijden hielpen we met het bereikbaar maken van hun bestemming en het bereikbaar houden van de omgeving rond de bestemming.
We hebben de mogelijkheid om (tijdelijke) situaties weer te geven in de belangrijste navigatieapps. We zorgen er dus voor dat de navigatieapps de juiste informatie bevatten. Zo kunnen we de circulatie van de omgeving in real time aanpassen, ook voor kortere periodes. Hierdoor kunnen we actief sturen en voorkomen dat er zoekverkeer of sluipverkeer ontstaat. Verder kunnen we het verkeer in de omgeving in real-time monitoren om zo snel mogelijk te kunnen ingrijpen waar of wanneer dat nodig is.
We gebruiken gepersonaliseerde navigatielinks wanneer de aanpak daarom vraagt. We kunnen verder ook meldingen geven aan rijdende Wazegebruikers of de zoekresultaten beinvloeden in de navigatieapps om uw bereikbaarheid te bevorderen.
Specifiek voor evenementen hebben we een partnership met Waze. Scelta Mobility beschikt als Global Event Partner én als Certified Partner over heel wat tools om evenementen en evenementenlocaties optimaal bereikbaar te maken en de hinder voor de omgeving en het overige verkeer te beperken.
Indien u vragen heeft over het gebruik van navigatietools of even wilt pingpongen over de (her)opstart van uw activiteiten op vlak van mobiliteit, aarzel dan niet om ons te contacteren via info@sceltamobility.be
We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.