Verschenen in Bike to Work Magazine
Leesduur: 4 minuten
16 februari 2018
Als bedrijf kan je veel doen om meer werknemers in het zadel te krijgen: kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur, fietsvergoeding, bedrijfsfietsen, sensibiliseringscampagnes of goede communicatie. Wat dit kost, is minder duidelijk. Katrien Backx, Mobility Expert bij Scelta Mobility, bracht in een artikel voor het Bike to Work Magazine deze kosten in kaart aan de hand van een uitgewerkt voorbeeld.
Om te weten te komen wat een fietsbeleid je bedrijf zal kosten, moeten er eerst enkele vragen beantwoord worden. Wat is het fietspotentieel van je werknemers? Wat zijn realistische inschattingen met betrekking tot het aantal werknemers dat je op de fiets krijgt en wat kost het om fietsen te leasen?
Ook de infrastructuur ter plaatse moet van goede kwaliteit zijn want zonder het nodige comfort zullen werknemers niet meestappen in het fietsbeleid. Daarom maken we ook een inschatting van de kosten die het verbeteren van de fietsenstalling of de aanschaf van lockers met zich meebrengt.
Daarnaast is het belangrijk dat er over het fietsbeleid voldoende gecommuniceerd wordt. Door deel te nemen aan het Bike to Work-programma of een mobiliteitscoördinator aan te stellen zorg je voor een hogere participatie- en fietsgraad. Ook deze kosten nemen we mee in onze analyse.
Naast de kosten zijn er uiteraard ook de baten voor het bedrijf. Aan de inkomstenzijde plaatsen we bijvoorbeeld subsidies of besparingen op ruimtegebruik. De gedetailleerde berekening en meer informatie is terug te vinden in een artikel in het “Bike To Work Magazine” van februari 2018.
Wenst u meer informatie over onze mobiliteitsoplossingen voor het invoeren van een fietsbeleid of het ruimere woon-werkverkeer? Aarzel dan niet om Scelta Mobility vrijblijvend te contacteren via bart@sceltamobility.be. We lichten graag onze mobiliteitsaanpak toe en staan klaar met begeleiding en advies.
We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.