Een wereldkampioenschap zonder auto's
Gedurende bijna een jaar was Scelta Mobility de mobiliteitspartner van Flanders 2021. In samenwerking met de politie, de gaststeden en mobiliteitspartners als de NMBS en De Lijn werkten we een mobiliteitsplan uit voor het WK Wielrennen in België. De wedstrijden hadden een significante impact op de bereikbaarheid van de gaststeden en de gemeenten langs het parcours. De autobereikbaarheid werd bemoeilijkt omdat verschillende afritten op de snelwegen en belangrijke toegangswegen afgesloten werden.
Al snel bleek dat de auto geen optie zou zijn om het parcours of de fanzones te bereiken. We hebben daarom van bij aanvang resoluut gekozen voor alternatieven. De meest voor de hand liggende waren de fiets en de trein. Maar ook combimobiliteit (Park & Bike, parkeren bij een station en de trein nemen,…) of andere vervoermiddelen zoals de boot of de autocar kregen een prominente plaats in het mobiliteitsplan. Wie toch met de auto kwam, kon terecht op bezoekersparkings buiten de stad.
Het ruime aanbod aan alternatieven kon heel wat bezoekers bekoren. Toeschouwers stonden rijen dik langs het parcours, de sfeer was uitbundig, een aantal zones moesten afgesloten worden vanwege de massale toestroom. Langs de toegangswegen naar de WK-steden werden opvallend veel fietsers gespot, maar ook wie naar het werk ging, zich in de stad wou verplaatsen of de stad in wou om een andere reden, koos voor de fiets. Te voet of met de fiets kon je immers overal door en kon je gebruik maken van de oversteekplaatsen op het parcours. Ook het aantal treinreizigers overtrof de verwachtingen. Op zondag 26 september zakten er meer dan 40.000 supporters met de trein af naar Leuven.
En de parkings? Die bleven grotendeels onbenut. Van de duizenden parkeerplaatsen werden er per stad niet meer dan een schamele 200 gebruikt. Daarmee werden de doelstellingen van het mobiliteitsplan ruimschoots overtroffen. De gevreesde verkeerschaos bleef volledig uit. Flanders 2021 is een mega-evenement geworden zonder auto’s.
Voor, tijdens en na het evenement hebben we mobiliteitsdata verzameld om de impact van dit evenement in kaart te kunnen brengen. Die gegevens worden verzameld in een evaluatierapport. Daaruit lichten we alvast een aantal belangrijke conclusies toe.
1. Ook zonder auto is de stad bereikbaar
Door de plaatselijke ronden en de link naar de Flandrienlus was het centrum van Leuven niet bereikbaar voor autoverkeer tijdens het WK. Toch vonden duizenden supporters hun weg naar het stadscentrum. De Wijnpers werd op zondag 26/9 al lang voor de eerste passage van de renners afgesloten wegens de drukte. Supporters vonden hun weg en waren creatief, organiseerden zich om het WK van dichtbij mee te kunnen maken. Ze maakten gebruik van de aangeboden alternatieven en vonden nog talloze andere manieren om hun doel te bereiken: afspreken bij vrienden of familie die in de buurt wonen en samen naar het WK gaan, op kot van zoon- of dochterlief of op hotel logeren… De draagkracht van het stedelijk weefsel werd op die manier optimaal benut.
2. Communicatie: hoe duidelijker de boodschap, hoe beter het resultaat
Een duidelijke communicatie was wellicht een van de belangrijkste succesfactoren van het mobiliteitsplan. In eerste instantie inwoners en bezoekers alert maken dat er iets staat te gebeuren en dat ze hun verplaatsingsgedrag zullen moeten aanpassen. Om vervolgens een goed aanbod aan alternatieven te bieden (voor elk wat wils, ook voor wie zich met met de auto wil of moet verplaatsen). Ook onderweg lieten we de bezoekers en inwoners niet aan hun lot over. Omleidingen waren duidelijk bewegwijzerd en de informatie in navigatietools als Waze en Google Maps was up-to-date zodat afgesloten straten vermeden werden.
Voor specifieke doelgroepen zoals VIPs, personen met een handicap en autocars was er informatie op maat zodat ze vlot hun bestemming konden bereiken.
3. Inzetten op alternatieven is kostenbesparend en efficiënt
De druk was groot om tienduizenden parkeerplaatsen te voorzien voor het WK en te investeren in verkeersmaatregelen, signalisatie, stewards… Al die infrastructuur bleef echter onderbenut, terwijl de stad overspoeld werd door fietsers en tienduizenden supporters hun doel bereikten met de trein. Inzetten op een kwalitatieve fietsenstalling, dienstverlening voor fietsers (pechverhelping, herstelmateriaal, lockers voor fietshelmen…), duidelijke informatie voor treinreizigers, kanalisatie en crowd management bij het station zijn maatregelen die veel eenvoudiger te implementeren zijn en een lagere kostprijs hebben, maar waarmee veel meer supporters geholpen zijn.
We houden u enkele keren per jaar op de hoogte van onze updates en ons aanbod. U kunt op elk moment opnieuw uitschrijven.